نکات مهم درباره تولید محتوا برای سایت و اپلیکیشن

نکات مهم درباره تولید محتوا برای سایت و اپلیکیشن

نکات مهم درباره تولید محتوا برای سایت و اپلیکیشن

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و رونق کسب‌و‌کارهای مجازی و اینترنتی اکثر شرکت‌ها و برندهای معتبر به این حقیقت دست یافته‌اند که دلیل جذابیت رسانه‌های اجتماعی برای کاربران تنوع و گستردگی محتوای موضوعات آن است اما هر محتوایی امکان جذب کاربرا برای وب‌سایت شما را ندارد. در این مطلب سعی داریم در مورد اهمیت تولید محتوا و پارامترهای مربوط به آن توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم تا  با رعایت این اصول و مدیریت بهتر رسانه و محتوای آن بتوانید آمار بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را بالا برده و موفقیت بیشتری در میزان فروش خدمات یا کالای خود از طریق فضای مجازی بدست آورید.


ابتدا باید بدانید که تولید محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

این روزها بهترین استراتژی وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها برای جذب بیشتر بازدیدکننده، تولید محتواهای اختصاصی بصورت متن، تصویر، فیلم یا چیزهای دیگر است که به کاربران کمک می‌کند تا بتواند نیاز و مشکل خود را رفع نمایند. بنابراین محتوای وب‌سایت و اپلیکیشن باید هدفمند و بر اساس استراتژی خاص تولید شده باشند. گاهی تصور می‌شود که تنها با ترجمه چند مقاله و کپی کردن از سایر سایت‌ها و یا ترجمه از سایت‌های خارجی می‌توان محتوای مطلوبی نوشت ولی این کار اشتباه است. باید بدانید که بازدیدکننده سایت شما مدت زمان زیادی را در سایت نخواهد ماند بنابراین محتوای شما می‌بایست به حد کافی جذاب و پاسخگوی نیاز مخاطب و انتقال دهنده مشخصات کسب‌وکار و خدمات شما باشد تا اثر گذار بوده و او را تشویق به بازدید از صفحات دیگر وب‌سایت یا اپلیکیشن شما نیز نماید، چرا که مدت زمان ماندن کاربران در سایت‌ها از نظر گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد.

سعی کنید از دروغ گفتن در مورد حرفه خود بپرهیزید و با مخاطبتان با صداقت سخن بگویید. سعی کنید بصورت روزانه اقدام به گذاشتن محتوا در سایت و اپلکییشن خود کنید و بصورت منظم مطالب جدید و به‌روزی را انتشار دهید. حال که با مفهوم تولید محتوا آشنا شدید می‌توانیم در مورد انواع محتوا صحبت کنیم.


سبک‌های مختلف تولید محتوا به شرح زیر می‌باشد:

• محتوای متنی
• محتوای صوتی
• محتوای سوالات متداول
• محتوای تصویری (عکس، فیلم کوتاه و..)
• محتوای ویدئویی (ساخت ویدئو با کیفیت از محل کار و...)
• محتوای پست‌های وبلاگ (مانند نوشتن مطالب از طریق نقل قول­‌ها، ارائه آمار و ارقام مثل نمودار و گزارشات، ایجاد محتوا با پرسش و پاسخ، انتشار مصاحبه‌ها، نشر مقایسه یک محصول با محصولات مشابه و...)
• محتوای کتاب الکترونیکی
• محتوای تعاملی مثل برگزاری مسابقات
• محتوای نقد و بررسی
• محتوای موشن گرافیک
• پادکست‌ها
• محتواهای آموزشی
• محتوای پیش‌نمایش (دمو)
• محتوای تعاملی

اما باید بدانید که رعایت اصول بهینه‌سازی در موتورهای جستجوگر یا سئو (SEO) و مخاطب محور بودن در تمام انواع تولید محتوا اهمیت و جایگاه خاصی دارد.


مخاطب محور بودن محتوا به چه معنی است؟

اکثر نویسندگان تحت وب تصور می‌کنند که کاربران متن آنها را می‌خوانند و بر اساس تفکرات مشتری اقدام به نوشتن مطلب می‌کنند و کاربری را تصور می‌کنند که نشسته و مطالب آنها را میخواند. در واقع گمان می‌کنند که آنها مانند خوانندگان کتاب‌های چاپی نشسته و مشغول خواندن مطالب هستند. اما واقعیت این است که محتوای نوشته در وب کاملا متفاوت با محتواهای متنی و چاپی است. چون کاربران تنها یه نگاه اجمالی به متن شما کرده و به سرعت رد می‌شوند و معمولا آن را مطالعه نمی‌کنند.

آنها برای کسب اطلاعات یا آگاهی از محصول و خدمات شما وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن شما شده‌اند. پس باید بتوانید آنها را متقاعد کنید که حتی بدون خواندن متن‌ها، در سایت شما بمانند.

محتوای مخاطب محور به این معنی است که مخاطب و بازدید کننده وب‌سایت را به مطالعه محتوای سایت خود تشویق کنید و او را با خود همراه نمایید. این امر یک تخصص بسیار مهم در تولید محتواست. لازم است بدانید که فن بیان، لحن کلام و نگارش شما تاثیر بسزایی در ایجاد حس اعتماد در کاربران دارد .با صداقت و عامیانه در مورد حرفه و خدمات خود سخن بگویید. مطمئن باشید که به مرور حس اعتماد مخاطبان را به خود جلب خواهید کرد. اما با دانستن اینکه  روزانه میلیون‌ها محتوا وارد اینترنت می‌شود و شانس دیده شدن شما در بین آنها بسیار ناچیز است، خیلی بیشتر به اهمیت این مساله پی خواهید برد که برای تولید یک محتوای با کیفیت که مورد توجه موتورهای جستجوگر گوگل قرار گیرد استفاده از کلمات کلیدی، رعایت نکات نگارشی، جذاب و مفید بودن محتوای ارائه شده به کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.


نکات مهم تولید محتوای مخاطب محور

بازدیدکنندگان وب‌سایت شما تنها برای کسب اطلاعات یا به هدف خرید محصول وارد وب‌سایت شما شده‌اند. پس به سرعت تصمیم می‌گیرند که آیا اینجا جایی هست که نیاز آنها را برآورده می‌کند یا خیر؟ و آیا به راحتی می‌توانند پاسخ سوالاتشان را بیابند یا نه؟ پس به دنبال ارائه گزینه‌های انتخاب زیاد و پیچیده به آنها نباشید، چرا که آنها به دنبال یک چیز آماده هستند تا بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند.

مهم‌ترین اطلاعات محصول یا خدمات‌تان را در همان ابتدای متن قرار دهید. شما در حال نوشتن مقاله نیستید که نیاز به مقدمه‌چینی و بعد توضیح مطلب و نهایتا نتیجه‌گیری داشته  باشید. هنگام نوشتن محتوا در محیط وب باید دقیقا مخالف این امر عمل کنید و تمامی نکات مهم و اطلاعاتی را که کاربران به دنبال آن هستند را همان ابتدا بیان کنید و جزئیات را در ادامه مطرح کنید تا تشویق شوند و اطلاعات تکمیلی متن را نیز در ادامه مطالعه کنند.

نیاز نیست اطلاعات ادبی خود را به همه نشان دهید: بر خلاف تصور یک عده، بازدیدکنندگان به تک تک کلمات شما توجه نمی‌کنند، چون وقت ندارند! و خیلی سریع می‌خواهند بدانند که شما چه کاری انجام می‌دهید. پس سعی کنید که تا حد امکان مطالب وب‌سایت خود را ساده بنویسید تا جایی که انگار مخاطب شما یک کودک است. به قول استیو کروگ، اکثر بازدیدکنندگان وب، نگاه اجمالی به صفحات آن کرده و به بررسی برخی متن‌ها و کلیک روی اولین لینکی که مشاهده کردند، می‌کنند.

پس با دانستن اینکه اکثریت کاربران تنها یک نگاه اجمالی به صفحات وب می‌اندازند، اصل خلاصه‌نویسی را در نوشتن محتوا رعایت کنید و کاری کنید که مهمترین اطلاعات راجع به حرفه و کسب‌وکار خود را در یک نگاه اجمالی معرفی کنید.

مطالب خود را برای خوانندگان تنبل بنویسید. برای مثال، از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. کلمات و اصطلاحات بی‌ربط را حذف کنید. از تکرار جملات بپرهیزید. از کلمه شما استفاده کنید و مستقیم کاربران را مورد مخاطب قرار دهید. خلاصه‌نویسی کنید.

در نظر داشته باشید که بازدیدکنندگان ممکن است از هر جایی وارد وب‌سایت شما بشوند. خواندن مطالب وب مانند خواندن کتاب نیست که خواننده از فصل یک شروع به خواندن مطلب کند و ممکن است از هر صفحه‌ای از وب‌سایت شما وارد شوند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به کمک نرم‌افزار گوگل آنالیتیک می‌توانید ببینید که هر یک از کاربران از کدام صفحه  وارد سایت شده‌اند. بنابراین این بدان معناست که محتوای هر صفحه از وب‌سایت خود باید دارای ویژگی‌های ذکر شده باشد و حتما دارای دکمه کلیک به صفحه بعد و قبل برای بازدید از سایر صفحات را هم داشته باشد.


سایر مطالب مرتبط



نظرات

    نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.