نکات ضروری جهت طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود

نکات ضروری جهت طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود

نکات ضروری جهت طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود

لندینگ پیج یا همان صفحه فرود، به صفحه‌ای گفته می‌شود که کاربر با جستجو در گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر و یا با کلیک بر روی تبلیغات وارد آن می‌شود. این صفحه معمولا با هدف خاصی ایجاد شده است؛ بعنوان مثال معرفی یا فروش یک محصول یا اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام برای یک کمپین تبلیغات یا هر نوع کمپین دیگر.

به دلیل این که لندینگ پیج‌ها نقش مهمی در آگاهی، قانع کردن و جذب مشتری دارند، باید در طراحی و محتوای آن دقت زیادی داشت. در این مطلب قرار است درباره نکات مهم مرتبط لندینگ‌ پیج‌ها صحبت کنیم. نکاتی که می‌توانند اثرگذاری لندینگ پیح‌ها را زیاد کنند.

 

۱. بالای صفحه عنوان کوتاه و توصیفی درست و دقیق بنویسید:

فرض کنید مدیر شرکتی هستید، اولین بار در مهمانی یک نفر را می‌بینید و می‌خواهید وارد گفتگو با او شوید. برای شروع مکالمه از شما می‌پرسد:

کار شما چیست؟ قطعا شما چنین جواب‌هایی را نمی‌دهید:

- ما مرزهای کیفیت را جابجا می‌کنیم.
- تجربه خریدتان را متحول کنید.
- افزایش فروش در 5 ثانیه.
- ما اولین هستیم. ما بهترین هستیم.

هیچ کدام از این جملات جواب سوال نبود. جمله اول یا عنوان اصلی صفحه لندینگ شما هم قرار است پاسخی به همان سوال باشد؛ پس نباید جملاتی نامفهوم و کلیشه‌ای بنویسید. اگر این جمله سرویس یا محصول شما را درست توصیف نکند، مخاطب باید کل صفحه را بررسی و مطالعه کند تا متوجه شود دقیقا چه کار می‌کنید.

به این مثال‌ها توجه کنید:

- تحویل غذای گرم و با کیفیت روزانه به سازمان شما بدون تاخیر.
- تبلیغ شما را دقیقا به افرادی نمایش می‌دهیم که به آن نیاز دارند.
- صندلی گیمینگ با دوام و ارگونومیک مناسب هر قد و وزنی.

این سه جمله در کنار تصویر به راحتی تکلیف مخاطب را روشن می‌کند.

 

۲. عبارت کلیدی درستی انتخاب و برای سئو بهینه‌سازی کنید

بخش زیادی از جستجوی کاربران اینترنتی مربوط به خدمات یا محصولات است و اگر صفحه شما از نظر سئو بهینه‌سازی نشود، با جستجو در گوگل هم کسی به آن نمی‌رسد.

ابتدا با تحقیق کلمات کلیدی بفهمید که چه عبارت‌های مرتبطی با خدمات یا محصول شما بیشتر جستجو می‌شود، عبارتی که از همه بهتر است را باید در چند جای صفحه تکرار کنید.

- در عنوان اصلی صفحه و به اصطلاح سئو تایتل (H1)
- در متن توضیحات
- در توضیحات متا

این حداقل کاری است که باید از نظر سئو انجام شود و برای بقیه نکات بهتر است سراغ مشورت با افراد متخصص بروید.


۳. مزیت رقابتی یا اعتبار خودتان را با تصاویر نمایش دهید

نسبت به رقبا چه مزیتی دارید؟ چه تفاوتی ایجاد می‌کنید؟ آیا برتری خاصی دارید؟ مزیت رقابتی خودتان را با نوشته و تصویر نمایش دهید یا می‌توانید جوایز، تعداد مشتریان، حجم کار یا هر عددی که نمایش دهنده کیفیت و توانایی خدمات یا محصول است را به مخاطبی که قرار است مشتری شما شود نمایش دهید تا قانع شود. این بخش قرار است زمینه‌های اعتماد را فراهم کند.


۴. عنوان‌ها و توضیحات میانی تکمیل کننده در کل صفحه

در ادامه صفحه لندینگ، به عنوان‌ها و توضیحاتی نیاز داریم که دغدغه‌ها و سوالات احتمالی مخاطب را جواب بدهند. این عنوان‌ها را به عنوان تکمیل‌کنندهٔ همان عنوان و توضیح کوتاه بالای صفحه در نظر بگیرید.

- خدمات جانبی و پس از فروش ما.
- ۱۲ سال سابقه فعالیت و خدمات با کیفیت.
- مشاوره قبل از خرید.


۵. به سوالات متداول و دغدغه‌های مشتریان جواب دهید

در بهترین سرویس‌ها و محصولات هم همیشه مشتریانی هستنند که نگرانی‌ها و سوالاتی دارند. همان سوالاتی که مشتریان موقع تماس با شما زیاد می‌پرسند یا سوالاتی که پیش‌بینی می‌کنید برای خدماتی جدید شاید بپرسند. با این کار هم سر کارمندان خود را خلوت‌تر می‌کنید هم مشتریان را یک قدم به خرید نزدیک‌تر می‌‌کنید.


۶. نظرات مشتریان راضی را به دیگران نمایش دهید

همانطور که یک وکیل حرفه‌ای بدون شاهد به دادگاه نمی‌رود، شما هم برای کسب‌وکارتان باید همیشه مشتریانی راضی داشته باشید و به بقیه نمایش بدهید. از آنجایی که هیچ فروشنده‌ای نمی‌گوید ماست من ترش است! باید تایید و تمجید دیگران از خودتان و محصولات را به دیگران نمایش دهید. البته انتقاد‌ها را هم گوش کنید و مشکلات را برطرف کنید.

این بخش را با نظرات واقعی بهترین مشتریانی که دارید پر کنید. این نظر می‌تواند متنی همراه با عکس باشد اما چه بهتر که ویدیو تهیه کنید و واقعی بودن نظرات را اثبات کنید.


۷. از دیاگرام، نمودارها و عناصر بصری استفاده کنید

تصویر همیشه از متن بهتر است. فکر کنید که کدام حرف‌های مهم را می‌توانید به جای متن با تصاویر به مخاطب منتقل کنید؟ برای مثال، رشد تعداد مشتریانی که در طول سال‌ها داشتید را روی نمودار نمایش دهید. یا مراحل استفاده از سرویسی را که ساخته‌اید روی یک دیاگرام نمایش دهید تا سختی تصمیم‌گیری را کم کنید. و به جز عناصر مفهومی و دارای پیام، حتی عناصر ساده و زیبایی که فقط صفحه را زیباتر می‌کنند و حس خوبی از محصول به مشتری می‌دهند هم در صفحه اضافه کنید.


۸. چهره‌های واقعی خودتان را نمایش دهید

نمایش چهره واقعی آدم‌های یک کسب‌وکار اعتمادساز است. حتی سراغ عکس‌های استوک و ساختگی هم نروید‌؛ چند عکس ساده از کارکنان و مدیران تاثیر زیادی دارد. هرچقدر برای مخاطب یا مشتری انسانی‌تر باشید، احساس راحتی و اطمینان بیشتری هم به مخاطب خواهید داد.


۹. اعداد و آمارها برای تایید اجتماعی بیشتر

تایید اجتماعی یعنی نشان دهید که افراد زیادی شما را تایید می‌کنند. راه‌های زیادی برای رسیدن به هدف وجود داد و یکی از راه‌ها نشان دادن اعداد و آمار است. تعداد مشتریان فعال شما چقدر است؟ چند نفر در کسب‌وکار شما مشغول به کار هستند؟ چند نوع خدمت یا محصول دارید؟ تمام این اعداد و آمارها برای مشریان جذاب هستند.


۱۰. طراحی صفحه باید ساده و دارای مسیر باشد

صفحه‌های لندینگ باید تا جایی که امکان دارد با کمترین حرکت چشم و کمترین تمرکز پیام برند را منتقل کنند. اگر ده‌ها المان به صفحه اضافه کنید، چندین متن طولانی بنویسید و هیچ یک از نکات طراحی را رعایت نکنید، مخاطب در نگاه اول متوجه می‌شود که حرفه‌ای نیستید پس خدمات شما هم به همین شکل خوب نیست. عناصر اضافی را از صفحه حذف کنید، از تکنیک فضای منفی در طراحی بیشتر استفاده کنید و تا جای ممکن ساده و مینیمال طراحی کنید.


۱۱. دکمه CTA و راه آسانی برای تبدیل مخاطب به مشتری بگذارید

دکمه اقدام که می‌تواند دعوتی برای خرید، تکمیل یک فرم یا نصب برنامه و عضویت باشد را باید جایی قرار دهید تا از مرکز توجه و دسترسی کاربران دور نشود. بهترین حالت این است که دکمه‌ای به صورت چسبان (sticky) در صفحه داشته باشید تا با جابجایی و اسکرول در صفحه از دسترس خارج نشود. اگر هم امکانش را ندارید، حداقل در دو قسمت بالا و پایین صفحه این دکمه را تعبیه کنید.

بهتر است این دکمه رنگ متمایزی از سایر عناصر صفحه داشته باشد و عبارتی که برای آن می‌نویسید جذاب و ترغیب کننده باشد.


۱۲. بهینه‌سازی کنید

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که کمتر کسی درباره صفحه‌های لندینگ به آن توجه می‌کند، بهینه‌سازی مداوم است. خیلی از کسب‌وکارها یک بار برای طراحی صفحه‌های فروش وقت می‌گذارند و بعد آن‌ها را رها می‌کنند. اگر می‌خواهید به بهترین نتایج و بالاترین نرخ تبدیل برسید، باید دائما رفتار کاربران را رصد کنید و با تست‌های متعدد بهترین حالت ممکن را پیدا کنید. ابزارهای زیادی برای رصد و تست رفتار کاربران وجود دارد که بهترین آنها گوگل آنالیتیکس و آپتیمایز هستند.


سایر مطالب مرتبط



نظرات

  1. مرضیه

    سلام. لطفا چند نمونه طراحی لندینگ پیج هم معرفی کنید. ممنون


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.